Heilbronner Weg

Jo Ora Martine

Jo - Ora - Martine

Op de top van Hohes Licht

Onderaan vind je een infofiche over de Heilbronner Weg .

vrijdag: Oberstdorf - Rappenseehütte

De laatste veertien dagen voor de geplande datum bekeek ik elke dag het weerbericht, want het regende in het dal en sneeuwde in de bergen. Twee dagen voor het vertrek gaf een automatisch antwoordapparaat volgend bericht: 'De Heilbronner Weg is niet doenbaar wegens vervroegde winteromstandigheden'. Een persoonlijke telefoon met het gidsenbureau (Persönliches Beratungsbureau) benadrukte enkele malen expliciet dat alpine ervaring vereist was. Het weerbericht verkondigde enkele dagen verbetering en dus vertrok ik donderdagavond met Ora, mijn Zwitserse Witte Herder. Vrijdagvoormiddag zou ik Martine ophalen die met de trein van Parijs naar Karlsruhe kwam.

Op weg naar Birgsau
Boven een wilde bergbeek
Sneeuwcouloir

Om 13.44 uur bracht de bus ons van Oberstdorf naar Birgsau. Daar stond een wegwijzer naar de 1000 m hoger gelegen Rappenseehut: 3 ¾ uur. In een mooi geleidelijk stijgend landschap liepen we door velden en bossen: steeds hogerop. Rond 1700 m staken we een oude sneeuwgeul over die bezaaid lag met zand en keien. Mistbanken konden ons enkel doen hopen dat het beter zou worden. Maar achter een heuvelrug liepen we midden in de wolken en in de regen. Het pad werd nog meer een slijkerige massa. Na een half uur bereiken we de Enzianhut op 1804 m. We overwogen al om hier te overnachten. Na een kwartier klaarde het even op en snel liepen we verder. Nog één uur, dat moesten we halen! Nog 2 meisjes uit Stuttgart die we al aan de sneeuw ontmoet hadden vergezelden ons.

100 jaar Karwendelhaus Soms is het pad smal
Het werd bitter koud en we versnelden onze pas op het slijkerige pad. Op een bergtocht heb ik het nooit zo slijkerig geweten. In een lichte motregen verscheen plots de Rappenseehut op 2091 m. 50 m lager lag de Rappensee in een berglandschap dat voor ¾ verscholen lag in de wolken. Het beginpunt van ons doel, de Heilbronner Weg hadden we in ieder geval bereikt!

Er was heel wat volk in de hut, die ik al enkele weken voordien gereserveerd had. Ora's poten en buik hingen vol slijk. Toevallig - en gelukkig maar - lag er een lans, aangesloten op een waterleiding. Voordat we helemaal afgekoeld waren kon ik Ora met de lans afspuiten en met de handen wat afwrijven. Mijn handen kregen het koud en ook Ora vond het blijkbaar maar frisjes. Met een handdoek wreef ik snel het meeste water weg en dan konden we binnen in de gezellige warme hut, waar ze snel helemaal droog was.

Wat voor weer zou het morgen worden?

Rappenseehütte

zaterdag: Hohes Licht + Heilbronner Weg

Ora vertrekt naar de Heilbronner Weg

Op pad naar de Heilbronner Weg

Om 6.30 worden we wakker. Na een deugddoend ontbijt vertrekken we om 8.20 uur.

Het weer belooft iets beter te worden vandaag en we zullen dus Hohes Licht beklimmen.
Na ongeveer een uur komen we aan de splitsing. Hohes Licht ligt rechts. Iets verder laten we ons gerief in een grote vuilzak achter omdat we toch langs hier terug komen. Enkel het noodzakelijke neem ik mee in de rugzak.

Op weg naar Hohes Licht

En maar sporen...

De rotsen zijn soms verijst, maar goed doenbaar en soms helpen kabels een beetje. We genieten van een prachtig zicht. Iets verder doet een kleine met ijs bedekte rotsverhoging een paar klimmers afzien van de verdere beklimming. Ze keren terug naar de Heilbronner Weg en zullen deze proberen verder te beklimmen.

In het gidsenbureau had men de raad meegegeven om stijgijzers mee te nemen. Het bleek echter niet nodig te zijn om ze aan te doen. Maar voor hetzelfde geld heb je ze echter niet bij en heb je ze wel nodig.

Na nog wat klimwerk zien we achter een rotsmassa het kruis op de top staan, met 2651 m de tweede hoogste top van de Allgäuer Alpen.. Meerdere mensen kunnen elkaar gelukwensen voor het eerste behaalde doel vandaag. We hebben een prachtig uitzicht over de ons omringende bergen.

smal pad

smalle kloof

We dalen terug af om dan verder de Heilbronner Weg te vervolgen. Het pad is soms smal en loopt dan eens onmiddellijk naast een afgrond, dan over een smalle graat met langs weerszijden een ijzingwekkende diepte. Op een bepaald moment moeten we door een smalle rotskloof kruipen. Daarna gaat het steil naar een col.

Dan komt de ladder en de brug naar de Steinschartenkopf op 2615 m. Het zijn zowat de voornaamste objecten die de Heilbronner Weg een cachet geven. Men ziet ze dan praktisch ook op elke internetsite of op de voorzijde van een boek. Hier neem ik de gordel van Ora, waarmee ik Ora kan bevestigen aan een 'sling', een draagband, die ik over mijn hoofd op mijn schouder draag. Ora hangt dan aan mijn rechterkant ter hoogte van mijn knieën en zo begin ik aan de ladder.
De ladder naar de Steinschartenkopf

De brug

Daarna volgt de brug met horizontale latten, waartussen men in de diepte kijkt. Het doet me denken aan een grille, waarmee men het wild binnen een wildpark houdt. Nochtans neemt Ora zelfstandig de brug. Ik hou ze wel vast aan de lijn, om direct hulp te kunnen bieden mocht ze met haar fijne poten tussen de sporten van de brug schuiven.
Nu volgen er nog enkele flinke stijgingen en dalingen. Een volgende belangrijke top op de Heilbronner Weg is dan de Bockkarkopf, 2608 m.
Afdaling... Afdaling...
Na een flinke afdaling nemen we ergens aan een sneeuwveld een picknickpause. Daarna gaat het richting Schwarzmilzferner onder de wand van de Mädelegabel. Ferner is het Oostenrijkse woord voor gletscher. Eigenlijk is het een groot sneeuwveld dat naar het zuiden afhelt en dat we moeten traverseren.
Beveiligd pad Schwarzmilzferner
Ora op de bergkam
We zien af van de beklimming van de Mädelegabel omdat het weer niet stabiel genoeg is en het bovendien al vroeg donker wordt. Gelukkig, want na een half uur is er terug mist opgekomen. Weg met het uitzicht. We volgen de aanduidingen. Het is nog een lange afstand ongeveer horizontaal en daarna voornamelijk afdalen. In de mist duurt het nog veel langer, ook psychologisch en één keer kijk ik toch even op mijn gps of we nog niet moeten afdalen naar de Kemptnerhut. Ik had vooraf een aantal waypoints in de gps gestoken. Nee, we zijn er nog niet voorbij, het zal wel nog even verder zijn. Ondertussen is ook de felle koude, samen met een snijdende wind weer van de partij.
We zijn dan ook blij dat we de extra beklimming maar niet gedaan hebben. En uiteindelijk staat er dan een verwijzing naar de Kemptner hut. Tijdens de afdaling merken we nog enkele steenbokken in de dichte mist. Zij moeten dus vlakbij zijn. Ik laat Ora dan ook maar kort bij mij lopen.
Steenbok in de mist
Ora op de slaapkamer in de hut
De hut zien we pas door de mist op het allerlaatste moment. We kunnen slapen in het Winterraum omdat Ora er bij is. Het is er zeer koud, maar we slapen er alleen en hebben dus alle ruimte.

zondag: Muttlerkopf + Afdaling

Als afsluiter willen we nog de Muttlerkopf, 2368 m, beklimmen vooraleer terug af te dalen. Spijtig genoeg is er veel mist en is het bitter koud. Soms komt de zon er al eens door. Dan neem ik gauw een paar foto's. Na 1 ½ uur zijn we op de top.

Uitzicht boven de wolken

Vooral in het afdalen is er veel mist en is het koud en kan ik best mijn fleece en handschoenen gebruiken. Om 12.00 uur eten we in de Kemptnerhut nog een noot-rum-kersen-taart om dan aan de definitieve afdaling te beginnen.

We dalen een tijdje af langs de Sperrbach die onder een flink pak sneeuw en ijs ligt. Grote sneeuwbruggen overkoepelen de beek en zijn soms ingestort. Dit dal blijkt inderdaad de eigenschap te hebben om de koude als een diepvries te bewaren.

Sneeuwbrug

Uiteindelijk bereiken we Spielmannsau, waar een taxi ons terug brengt naar Oberstdorf.

Tekst en foto's: Jo De Smedt

Volledige fotoreeks

Wie alles meer in detail wil beleven bekijkt de volledige fotoreeks van deze trektocht
of de video: 'Ora beklimt de Muttlerkopf'.

Infofiche over de Heilbronner Weg

Ligging

In het de Allgäuer Alpen. De Heilbronner Weg verloopt over de grens van Duitsland met Oostenrijk. Hij ligt tussen Oberstdorf in Duitsland en Landeck in Oostenrijk. De grens wordt tijdens de tocht meermaals overschreden.

Hoe te bereiken? Autobahn Karlsruhe > Stuttgart > Ulm > A7 Kempten > Sonthofen > Oberstdorf

Kaart

Kompass Wanderkarte 1:50000 Nr 24 Lechtaler Alpen Hornbachkette

Keerzijde kaart: Alpinistisch-touristische Informationen

Hutten

Rappenseehütte, 2091 m, 0049 8322 700155, http://www.rappenseehuette.de/

Kemptner Hütte, 1844 m, http://www.kemptner-huette.de/

Enzianhütte, 1804 m, http://www.enzianhuette-oberstdorf.de/index.htm

Waltenberger Haus, 2084 m, http://www.hutten.be/Duitsland/htn-de-waltenberger.html

Touren

Heilbronner Weg: eenvoudige Klettersteig, eerder een hoogteweg. Goede wegmarkeringen.
Hoogtemeters: stijgen ca. 700 meter, dalen ca. 900 meter.
Tijdsduur : Rappenseehütte - Kemptner Hütte: 5½ - 6 uur, in omgekeerde richting 1 uur langer.

Hohes Licht, 2651 m, 2e hoogste top van de Allgäuer Alpen. In het begin van de Heilbronner Weg mee te nemen: 1½ à 2 uur extra.

Mädelegabel, 2.645 m. Op het einde van de Heilbronner Weg mee te nemen: 1 à 1½ uur extra.

Muttlerkopf, 2366 m, huisberg van de Kemptner Hütte, 1846 m.