home

'Avontuur in Puur Natuur'

in de Bossen van Averbode

Wandelbeschrijving

Deze sportieve wandeling uit de reeks 'Avontuur in puur natuur' ging door op 18 dec 2005.

Afstand: ongeveer 20 km.(De route volgens de gps bedraagt 18,4 km).

Hoewel de 45 waypoints verbonden worden door rechte lijnstukken, is deze afstand van 20 km toch betrouwbaar, gezien het grote aantal waypoints.)
De beschrijving dient ondersteund te worden met kaart en kompas, of nog het best met de GPS aan de hand van de coördinaten van een aantal waypoints (bijgevoegd in een word-document in graden N.B. en O.L., WGS 84). Wie de waypoints en de route direct wil inladen, bezorg ik de nodige files.
Algemene beoordeling: Ongelooflijk hoeveel smalle bospaadjes hier te vinden zijn. Deze maal halen we de Ardennen bij ons thuis. Zelfs een steile helling beklimmen we. We zitten niet enkel in het 'toeristisch' bos van Averbode, maar zoeken de afgelegen plekjes. Het avontuur is ook bij ons te vinden in puur natuur. Afwisselend decor. Bossen, mooie beken en rivieren en een vogelreservaat waar vogels zich verschuilen in een weelderige plantengroei in de brousse van het Vierkensbroek.

Kaart

NGI 1:25000, 24/3-4 en 25/1-2
De coördinaten van de waypoints werden bepaald op de kaarten 1:50000 van de cd's van het NGI met kaartdatum WGS 84.

Auto

Antwerpen > E313 richting Luik > afrit 23 Geel-West, richting Westerlo > aan een kruispunt met lichten rechtdoor richting Diest > rechtsaf Veerle-Heide, parking op het kerkplein.

Wandeling

Coördinaten vertrekplaats:
UTM WGS 84: zone 31 oost 638903,8 noord 5657529,7
Geograf. coörd.: N.B. 51° 3' 8,9316" O.L. 4° 58' 54,7068"

Het vertrekpunt is het kerkplein van Veerle-Heide (WP A1). Je gaat even 120 m terug (in de bocht) tot waar je zoëven in de Y-splitsing (WP A2) rechts nam. Je neemt nu de straat naar het zuiden. (Je kan ook een doorsteek nemen om hier te geraken.)

Na 170 m (WP A3) neem je links een pad, je kruist 2 x een straat en aan de 3e straat (WP A4) neem je rechts, naar het bos. Na 465 m (WP A5) sla je in een bospad linksaf. Je kruist een baan en na nog 175 m verdwijnt het pad (WP A6). I.p.v. rechtdoor te gaan, neem je even 50 m naar links en terug rechts. Iets later neem je terug rechts een pad dat in het bos naar een weide loopt. Deze volg je links langsheen de noordkant. Op een bepaald moment (WP A8) kan je NO gaan door de bossen tot aan (WP A9) een weide en een boerderij, waar de bossen eindigen.

Iets voor het einde van het bos gaan we nu via smalle bospaadjes 1125 m naar het zuiden. (WP A10 A11 A12) Onderweg is er wel een beperkte toegang in het bos: het broedgebied van de vogels mag je niet betreden van 1 maart tot 1 augustus.

We gaan 230 m zuidwest (WP A13), dan 135 m noordwest (WP A14) en passeren vijvers en drassig gebied, waar heel wat vogels huizen. 425 m west (WP A15) vinden we een pad dat ons 1340 m zuidwest naar een parking (WP A17) brengt aan de baan N127.

We steken de baan over en vinden links na 150 m (WP A18) een breed pad naar rechts (ZW) dat we 720 m volgen. Op het einde van een weide (WP A20) kunnen we via een pad naar het zuiden de westrand van de weide even volgen. Na 770 m (WP A22) draait het pad naar rechts (ZW), langs een weide en dan in het bos.

Waar het bos eindigt (WP A23) moeten we nu even langs de straat lopen in een landelijke omgeving. Na 770 m (WP A24) steek je de baan N212 over, na 50 m sla je linksaf en gaat dan 480 m naar het zuiden. Hier (WP A25) ga je rechts en komt in het Vierkensbroek. Het kan hier (WP A26) drassig zijn. Daarom ga je, waar het pad ongeveer eindigt, over de beek aan je rechterkant. Rechtsvoor stoot je weer op een brede beek. Als die niet te overschrijden is kan je ook even omgaan door de beek naar rechts te volgen tot een brugje (WP A26B). Erover en een weide westelijk oversteken tot een pad dat je bereikt door over een beek te springen.

Je kruist het pad en volgt een smaller pad heel even, het draait naar rechts en terug naar links (WP A27), maar hier moet je rechtdoor, richting west. (Als je toch naar links zou meedraaien kom je in het natuurgebied van Vierkensbroek dat door Natuurpunt werd aangekocht. Je mag hier niet komen. Enkel mensen van Natuurpunt die de vogels bestuderen en jagers met vergunning om het wildbestand op peil te houden zijn hier welkom.)

Je volgt het pad een kleine 800 m. Je zit hier echt in natuurgebied. Onderweg draait het pad naar links om de grote vijvers te bereiken, die je naar rechts volgt tot aan de schuilhut om de watervogels gade te slaan. (WP A31 A32) De hut is van Natuurpunt en staat een 30 m links van het pad.

Op het einde van de vijver kan je ook even naar links om de watervogels beter te bekijken. Onze weg vervolgt echter (WP A32) rechts, noord. Na 660 m kom je aan een straat. Sla linksaf en neem na 50 m de straat rechts. Na 380 m kom je aan de hoek van een bos (WP A35).

We nemen het pad dat in het bos zeer steil omhoog loopt naar de Weefberg. We komen op een pad (WP A36) dat we naar rechts (O), iets minder steil, volgen. Na 480 m kunnen we steil naar links tot het hoogste punt van de weg (WP A38), om bijna het hoogste punt van de Weefberg te bereiken, dat 1 m hoger in het bos ligt. We volgen nu verder het pad in richting NO, dalend tot een voetbalveld, dat we aan de rechterkant volgen tot de grote baan N212. Deze steken we over en we komen in het bos van de abdij van Averbode, waar de 'Witte' van Ernest Claes nog kattekwaad uitstak. Wij doen dat niet, maar kijken piëteitsvol naar de grot van Lourdes, met Bernadette, en bewonderen even de verschillende beelden die een trekpleister vormen voor de vele toeristen in de zomer. Door het bos (NO) bereiken we de abdij van Averbode (WP A40). Het loont de moeite om even een blik te werpen in de prachtige abdijkerk. Er is ook een winkeltje van de abdij.

Als je van de abdij de straat oversteekt in de laan die naar ZO loopt, kan je daar van een lekkere ijskreem genieten van de ijsventers. Je kan ook iets verder de pijlen volgen naar rechts naar een aan te bevelen café-restaurant (die eveneens ijskreem hebben).

300 m in die laan (WP A41) vervolgt onze weg echter links via de Luikse Dreef en na 400 m nog eens links (NNW). Na een tijdje kruisen we de drukke baan N165 die we door deze kleine omweg niet hebben moeten volgen. Iets verder (WP A43) draait het pad flauw naar rechts om ons richting noord terug naar het beginpunt te brengen.

Kijk naar de fotoreeks over de gemaakte wandeling alsook van de voorbereidende wandelingen.

Jo De Smedt (voor meer info, of het melden van gewijzigde situaties: stuur een mail)